Vers Versus Vries

Mocht dat uit mijn blog nog niet voldoende blijken; ik houd van gezond eten! Hoewel niet tegen iedere prijs; letterlijk en figuurlijk. Met figuurlijk bedoel ik dat het vooral ook lekker moet zijn, wat dankzij de geweldige recepten die het internet over zwieren gelukkig steeds makkelijker wordt. En met letterlijk bedoel ik dat gezond eten al duur genoeg is. Als het op een bepaalde manier goedkoper kan, graag!

Zo mag ik graag wat groente en fruit van ons dakterras plukken. En ben ik dol op de vriesvakken van de supermarkt geraakt. Ik heb standaard boerenkool, spinazie en doperwten in ons mini-vriezertje en de fruitdoosjes van de Albert Heijn vind ik helemaal het einde! Mijn ervaring met verse bosbessen of frambozen is namelijk dat ze rete-duur zijn en als je ze niet meteen opeet, je de volgende dag een doosje Rot & Schimmel aantreft. Super zonde.

Ik vroeg me alleen wel af hoe het zit met de voedingswaarde van al dat diepvriesvoedsel. Ik heb ooit eens gehoord dat het net zo gezond is als verse producten, maar is dat wel zo? Gevoelsmatig gaat er namelijk niets boven vers. Hoe kan er immers iets beter zijn dan vers?

Oogst en opeten

Toch blijkt dat niet helemaal juist. Groente of fruit mogen dan vers zijn, deze producten worden blootgesteld aan omstandigheden die ervoor kunnen zorgen dat de kwaliteit en daarmee de nutritionele waarde verandert. Wat met name van invloed is is hoeveel tijd er zit tussen oogst en opeten. Hoe lang de producten moeten reizen, hoe lang ze in de supermarkt liggen tot ze gekocht worden, hoe lang ze vervolgens in de koelkast liggen tot ze opgegeten worden, is allemaal van invloed op de kwaliteit van je gezonde boodschappen. Ook de temperaturen waaraan ze al die tijd blootgesteld worden, heeft effect op de voedingswaarde.

Groente en fruit dat wordt ingevroren echter, wordt geoogst op het moment dat ze precies rijp genoeg zijn. Eenmaal ingevroren is de kwaliteit stabiel. Mits ze op de juiste temperatuur ingevroren blijven.

Vitamine A

De University of California-Davis, die er onderzoek naar deed, vergeleek groente en fruit dat op verschillende manieren geoogst, behandeld en bewaard is en concludeerde dat vers of ingevroren qua voedingswaarde inderdaad gelijk opgaan. In sommige gevallen werd ingevroren voedsel zelfs béter gewaardeerd, zoals in het geval van vitamine E.

De Universiteit van Georgia deed een soortgelijk onderzoek en kwam tot een soortgelijke conclusie. “Ons onderzoek toont aan dat ingevroren groente en fruit qua voedingswaarde gelijk staat aan vers, of in sommige gevallen zelfs beter is”, aldus hoofdonderzoeker professor Ronald Pegg. “Met name vitamine A werd meer aangetroffen in de ingevroren dan in de verse variant.”

Diepvriesvoorraadje

Opvallend dat de ene universiteit vooral positief resultaat zag bij vitamine A en de andere bij vitamine E. Voor mij is het echter voldoende reden om lekker door te gaan met mijn diepvriesvoorraadje. Mocht het niet heel veel beter zijn, dan durf ik er nu in ieder geval op te vertrouwen dat het zeker niet heel veel slechter is. Makkelijker en goedkoper is het in ieder geval wél en dat is me ook zeker wat waard.

 

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s