10 x een reden om ananas te eten

De nutteloze info: officieel het ‘ie Ananas Comosus, hij kan wel vier kilo zwaar worden en eigenlijk is het een grote samengestelde vrucht die is ontstaan uit vele besjes die zijn samengegroeid. Zo. En dan nu wat je wél wilt weten weten over de ananas.

Er valt namelijk nogal wat interessants te vertellen over de tropische vrucht met het ietwat carnavaleske uiterlijk. Zo zijn de Engelsen de enige die de vrucht pineapple noemen, in bijna alle andere talen heet de ananas gewoon ananas, ananasi of ananaso. Of ananas met op elke a een dakje zoals in het Perzisch.

Bestuiving vindt hoofdzakelijk plaats door de kolibri en na het schoonmaken van de ananas kun je de bovenkant van de vrucht, het deel met de rozet, de grond in duwen waarna een nieuwe plant zal groeien. Wanneer je de ananas vroeg oogst, heb je kans op een tweede oogst van kleinere vruchten.

Het woord ananas is afkomstig uit het Tupi, de taal van de Tupi-Indianen. Wijze mensen zo bleek want het betekent ‘uitmuntende vrucht’ en dat is precies wat de ananas is. Zie hier waarom.

10 redenen om ananas te eten

1. Het helpt tegen een opgeblazen gevoel. Ananas zou namelijk probiotica bevatten. Dat zijn bacteriën die een positieve uitwerking hebben op de darmen en er op die manier voor zorgen dat dit organenstelsel optimaal kan werken. Een opgeblazen gevoel, maar bijvoorbeeld ook gasvorming of andere symptomen van darmproblemen zouden hierdoor afnemen.

2. Per portie (een grote schijf, ongeveer 165 gram), bevat de ananas 131% procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine C. Schadelijk is dit niet: een teveel aan de vitamine plas je altijd uit.

3. Door de moeilijk verteerbare vezels van een ananas krijg je snel een vol gevoel en heb je minder snel weer honger. Door die vezels worden voedingsstoffen bovendien geleidelijk via de darmen aan het bloed afgegeven waardoor je geen sterke schommelingen in je bloedsuikerspiegel krijgt. Meerdere bronnen zijn er daarnaast van overtuigd dat de vrucht past in een vermageringsdieet. Het lichaam zou zo hard moeten werken om de ananas te verteren dat dit het lichaam meer energie kost dan de vrucht opbrengt. Resultaat: gewichtsverlies.

4. Het is een bron van omega 3. Per portie krijg je ongeveer 30 milligram van de super gezonde vetten binnen. Vetten die essentieel zijn voor het lichaam, maar die het niet zelf kan aanmaken. Het moet dus uit voeding komen. Naast ananas, komen ze ook voor in (vette) vis, noten en avocado.
Dit is wat Harvard School of Public Health over omega 3 te zeggen heeft: “Ze maken de aanmaak van hormonen mogelijk (vooral voor bloedstolling) en reguleren de werking van de vaatwanden. Ze voorkomen ontstekingen en vormen een integraal onderdeel van celmembranen door het hele lichaam. Om deze redenen is het aannemelijk dat ze helpen hartziekten en beroerten te voorkomen. Bovendien helpen ze lupus, eczeem en reuma onder controle te houden. Daar komt bij dat ze een beschermende rol spelen als het om kanker en andere aandoeningen gaat.”

5. Ananas is lekker. Een simpel gerechtje wordt door de toevoeging van ananas ineens een stuk aantrekkelijker. Wat te denken van een tosti, een hamburger (met bacon, kaas en ananas!), een kipgerecht, een salade met quinoa of een chili con carne. Je kunt de vrucht ook uithollen en vullen met een hartig of een zoet gerecht, waardoor opdienen een waar feest wordt!

6. Een ananas in de winkel is bijna altijd rijp. Ze worden namelijk op hun piekmoment geplukt en rijpen vervolgens nauwelijks na. Mocht je toch willen checken of je een goede te pakken hebt voor je ‘m je winkelwagen inzwiept, de kleur van een ananas zegt weinig over de rijpheid. Beter is om een blad te pakken en daar zachtjes aan te trekken. Laat het gemakkelijk los, dan kun je de vrucht met een gerust hart onmiddellijk verorberen.

7. Er zit thiamine in. Weliswaar maar 9% van de ADH, maar het is inherent aan thiamine om slechts in kleine hoeveelheden in voedsel voor te komen. Thiamine (ook wel vitamine B1) is betrokken bij de energieproductie en de koolhydraatstofwisseling. Ook speelt het een rol bij de geleiding van zenuwimpulsen. In geactiveerde (co-enzym) vorm speelt het een belangrijke rol bij de afbraak van glucose tot energie, aldus Wikipedia. Een tekort van vitamine B1 kan leiden tot ziekten als korsakov en beriberi.

8. Het is een belangrijke bron van mangaan. Per portie ananas kun je rekenen op bijna 80 procent van je ADH. Mangaan is nodig voor de vorming van botweefsel, de stofwisseling van aminozuren, cholesterol en koolhydraten. Een teveel van het mineraal kan overigens wel schadelijk zijn, maar dat komt -althans volgens het Vitamine Informatie Bureau – zelden voor.

9. Volgens Mens en Gezondheid is ananas goed voor de huid! Het helpt tegen huidveroudering doordat het de synthese van collageen in het lichaam een boost geeft. Collageen is verantwoordelijk voor de stevigheid en elasticiteit van de huid.

10. Vers en op kamertemperatuur is een ananas slechts enkele dagen houdbaar, maar aangesneden en in de koelkast kun je ‘m gerust 5 dagen bewaren. Bovendien kan de vrucht uitstekend ingevroren of gedroogd worden. Zo kun je er na aankoop nog alle kanten mee op. Gedroogd is de vrucht bijna een jaar lang houdbaar! Drogen kan op verschillende manieren. Lees hier hoe.

Tot slot: Vind je het lastig om een ananas gebruiksklaar te maken? Het hoeft niet ingewikkeld te zijn, zo laat 24Kitchen in een kort filmpje zien. Let alleen niet al te veel op de tenenkrommende voice-over.

Ananas snijden

 

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s