De nieuwste innovaties voor in de keuken

Wil je weten wat je komend jaar voor nieuws kunt verwachten als het om eten en drinken gaat? Dan is Horecava een uitstekende graadmeter. Ieder jaar zet de horecavakbeurs de opvallendste innovaties op dit gebied op een rij.

De geselecteerde noviteiten kun je niet alleen komend jaar in de horeca en in de winkels verwachten, ze vormen ook de basis voor de Horecava Innovation Awards. Het publiek bepaalt door middel van stemmen de winnaars van de verschillende awards.

Ik volg deze awarduitreiking al een aantal jaar en heb ook al eerder over verschillende innovaties geschreven, zie dit stuk bijvoorbeeld. Ten opzichte van andere jaren vind ik de innovaties dit keer opvallend leuk. Van de meeste kan ik me in ieder geval voorstellen dat ze echt een meerwaarde hebben, maar wellicht oordeel je liever zelf. Ik heb hieronder een selectie uitgewerkt, maar als je ze allemaal wilt zien, klik dan hier.

Winnaars

Dit jaar werden liefst 151 innovaties ingestuurd. Ter vergelijking: in 2013 werden er 110 noviteiten ingestuurd en in 2014 waren het er 118.

Voor de awards nomineerde een deskundige jury 16 kanshebbers. Maandag 12 januari worden op de eerste dag van de vakbeurs de categoriewinnaars (er zijn er vier), overall winnaar en winnaar van de Karel de Vos Award bekend gemaakt. Laatstgenoemde is in het leven geroepen als eerbetoon aan de initiator van de Horecava Innovation Award en betreft een prijs waarbij verbetering van de horeca-gastvrijheid het belangrijkste criterium is.

Mocht je je stem willen uitbrengen, dat kan hier. Dit kan tot 9 januari 18.00 uur.

 De leukste innovaties:

bierHet zelf afschuimende bierglas:

Deze innovatie is wellicht wat jammer voor mijn zwager, zijn broer en zijn vriendin. Die winnen met hun restaurant Eetlokaal Meinesz namelijk nog wel eens prijzen met hun tap-talent (mocht je een keer in de buurt van Breda zijn, klik dan hier). Goed tappen is inderdaad een vak apart, maar met deze innovatie moet het voor iedereen een stuk makkelijker worden om een puik pilske te tappen.

Het bierglas heeft namelijk een licht schuin aflopende rand, waardoor afschuimen overbodig wordt en een pils altijd een stevige schuimkraag krijgt. Hier wordt in beeld gebracht hoe het precies werkt. Dit filmpje geldt overigens als een regelrechte aanrader, al is het maar om de voice-over te horen zeggen dat ieder glas ‘het récht heeft om koud en gespoeld te zijn’. Juist.

Neemt niet weg dat de uitvinding een uitkomst is. Dat vindt ook de jury. “Doordat het bierglas licht schuin afloopt, loopt de opkomende schuimlaag met grote belletjes vanzelf over de rand. Dit levert snel en gemakkelijk een goed getapte pils op met een mooie en stevige schuimkraag, zonder afschuimen”, aldus het commentaar.

Category Digital & Social Media: IBM Chef WatsonIBM’s Chef Watson:

IBM’s Chef Watson is een computerprogramma dat koks helpt bij het ontdekken en samenstellen van originele, totaal unieke recepten. De kracht van Watson zou ‘m zitten in het razendsnel creëren van eindeloze combinaties en de kunst daar de beste uit te selecteren.

Je voert simpelweg wat gewenste ingrediënten in, een type gerecht en een stijl, en de digitale chef komt dus met eindeloos veel recepten op de proppen. Topkok Onno Kokmeijer van Ciel Blue legt hier uit hoe het in zijn werk gaat.

De jury is in ieder geval vast fan en nomineerde het programma om ‘het gebruik van nieuwe technieken (…) die zowel voor de grote chefs van deze wereld als voor de kok van het restaurant op de hoek toepasbaar zijn’. Ook prima te gebruiken door Miep uit Appingedam lijkt me, want die heeft inmiddels ook gewoon een iPad en het product is laagdrempelig in gebruik, is gratis en biedt veel kansen om tot nieuwe gerechten te komen.

 

zalmrookZalmrokerij Smoking:

Roken wordt, als we trendwatchers moeten geloven, een grote hit komend jaar. De zalmrokerij Smoking speelt hier handig op in. De nieuwe rookmethode (gedurende 48 uur, waarbij de temperatuur niet boven 7°C komt) kan overigens niet alleen voor zalm gebruikt worden, maar ook voor vlees en zelfs ijs! Hierdoor ontstaat een scala aan innovatieve nieuwe smaken en producten. Smoking werkt met 28 verschillende marinades voor zalm.

De jury waardeert aan de rokerij vooral dat door het veranderde rookproces (temperatuur en tijd) er een compleet nieuw beeld en smaakprofiel van een bekend product kan ontstaan. Hierdoor kan beter aan de individuele smaakvoorkeur van de consument worden voldaan. Zalm 3.0 dus, ik ben echt super benieuwd!

 

De krachtige smaakmaker Kimchiwawa heeft als basis gedroogde kimchi, een traditioneel Koreaans gerecht van gefermenteerde groenten. De smaak is pittig, licht zuur en hartig vanwege de fermentatie en het is toepasbaar in allerlei gerechten. In Korea wordt het zo’n beetje in ieder gerecht gebruikt en kent met wel honderd verschillende soorten. Veel Koreanen hebben zelf een speciale koelkast om de verschillende kimchi’s in te bewaren.

Een goed en onderscheidend kruidenmengsel, noemde de vakjury Kimchiwawa seasoning. “Het is een traditioneel product”, zo luidt de toelichting op de nominatie. “Dat door het procedé van drogen veel toegankelijker is geworden.”

 

Nederland kent weinig limonadezakjes, laat staan goede. Dus de meeste van mijn mede-stewardessen kopen het in Amerika. Dat hoeft nu wellicht niet meer. Agroposta komt namelijk met een zakje ‘limo’ van een natuurlijke soort, gemaakt volgens traditioneel Kroatisch familierecept. 1 zakje + water = 1 glas limonade. Er zijn 5 smaken; Lavendel, salie, citroen, framboos en vlierbloesem.

De jury is vooral gecharmeerd van de mogelijkheid een lekkere drank te serveren en tegelijkertijd een verrassende beleving te bezorgen. En dat met een eerlijk en simpel product als limonade-siroop.

 

ravioliZilte Glorie zeewierravioli:

Superfood-liefhebbers let op! Pit-Foodconcepts komt namelijk met een ravioli gevuld met zeewier en dat is hartstikke gezond! De Zilte Glorie zeewierravioli is gevuld met wier uit de Noordzee en dat zou ook nog eens erg lekker zijn. De landbouwgrond staat bovendien onder druk in de toekomst zullen er alternatieven gevonden moeten worden. De zeewierketen kan dan uitkomst bieden.

De professionele beoordelaars zijn alvast enthousiast. “De acceptatie van zeewier als voedingsmiddel staat hier nog in de kinderschoenen. Zilte groenten zullen echter in de toekomst een belangrijke eiwitbron worden, als de wereldbevolking naar 9 miljard groeit en (zoetwater)landbouwgrond schaars wordt. Innovatieve hoogwaardige zeewierproducten als deze kunnen zorgen voor meer bekendheid en smaakacceptatie bij westerse consumenten”, zo menen de kenners.

 

baconBacon Bullets:

De Bacon Bullet is een stevige snack en zou ongeschikt zijn voor watjes! Hij is krokant aan de buitenkant en heeft binnenin een smeuïge ragout op basis van hartige bacon, met een subtiel pikante nasmaak. Vooral bedoelt voor de jonge generatie snackers, maar dit spreekt iederéén tot de verbeelding lijkt me. Jammie, jammie. Ik kan niet wachten met de Bacon Bullet een aanslag op mijn lijf te plegen.

De jury waardeert vooral de originele presentatie en goede smaakbalans. “Alle zintuigen worden geprikkeld”, vinden zij. “Een klassiek item, de kroket, in een nieuw jasje gestoken met als doel een jonge generatie te bereiken. Daar zijn ze in geslaagd.”

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s