Het nieuwe lijnen: Viking Dieet

Wie hip zijn zowel als een slanke lijn hoog in het vaandel heeft, doet er goed aan het Viking dieet te omarmen. Het Scandinavisch geïnspireerde eetpatroon zou het helemaal worden in 2015. Dit is wat je ervan moet weten.

Na het Paleo-, het South Beach- en het French Women Don’t Get Fat-dieet, is het nu de beurt aan de Viking afslankmethode om de plek op het grote podium in te nemen. Bijkomend voordeel; je wordt er niet alleen slank, maar ook hartstikke gezond van.

In de eerste tien dagen van januari berichten tal van nationale en internationale media over deze eetwijze, waarvan verwacht wordt dat hij snel aansluiting vindt bij het grote publiek. Maar wat is het Viking dieet precies? Nou, het is precies zoals de naam doet vermoeden. Eten zoals de Vikingen dat deden, ofwel puur, vers, simpel en met respect voor de omgeving.

Symposium

Vogue weet te melden dat het dieet in 2004 al werd ontwikkeld door topkoks René Redzepi (van het beste restaurant ter wereld: Noma in Kopenhagen) en Claus Meyer. Zij organiseerden destijds een symposium voor regionale chefs om een tegengeluid te formuleren op de huidige manier van consumeren, waarbij geraffineerde granen, additieven en massaal geproduceerd vlees de boventoon voeren.

Na afloop van het symposium zetten alle koks hun handtekening onder het ‘Manifesto for the New Nordic Kitchen‘, waarin zij hun gezamenlijke, idealistische doelen samenvatten. The New Nordic Diet, ofwel het Viking dieet, was geboren.

Een jaar later gaf de Nordic Council of Ministers haar zegen en noemde het de ‘favoriete manier van eten’. Niet heel verbazingwekkend, omdat het immers niet zomaar een trendy afvalmethode betreft maar een heel gezonde en uitgebalanceerde levenswijze. Gewicht verliezen, er fantastisch uitzien en duurzaam consumeren, het zijn slechts gunstige neveneffecten.

Yahoo Lifestyle somde de tien leefregels van het dieet op:

  • Meer groente en fruit (vooral bessen)                          funny_viking_cartoon[2]
  • Meer hele granen (vooral meel, gerst en rogge)
  • Meer eten uit de zee (vissen, schelpdieren en zeewier)
  • Minder vlees maar van een betere kwaliteit
  • Meer eten wat direct afkomstig is uit het wild
  • Organisch waar mogelijk
  • Vermijd toevoegingen
  • Eet seizoensgebonden
  • Kook zelf
  • Produceer zo min mogelijk afval

Natuurlijk en vers

Niet echt heel veel nieuws onder de zon dus. En het doet erg denken aan het Mediterraanse dieet. Toch wordt verwacht dat de afslankmethode dit jaar massaal navolging gaat krijgen en dit zou vooral te maken hebben met het feit dat het geen heel ingewikkeld dieet is. Je kunt in principe alles eten en met elkaar combineren, mits het natuurlijk en vers is. Daar staat tegenover dat de effecten ervan op de gezondheid enorm zijn.

Vorig jaar deden wetenschappers verbonden aan de universiteit van Kopenhagen er onderzoek naar. Zij stelden vast dat mensen die voor een periode van zes maanden ‘Viking’ eten, een lagere bloeddruk hebben en meer gewicht verloren dan mensen die een conventioneel dieet voorgeschreven kregen. Onderzoekers van de universiteit van Finland doen er een jaar later nog een schepje bovenop. Zij concludeerden dat met het eten van vis, bessen, hele granen en groente het risico op het metabool syndroom (een combinatie van diabetes, hoge bloeddruk en overgewicht) afneemt. Volgens de Danish Cancer Society zou de Scandinavische eetwijze het leven zelfs significant verlengen, in sommige gevallen met liefst 30 procent.

Enthousiast?

Wens je nu ook een transformatie tot Viking? De officiële website van Denemarken staat vol recept-ideeën. Houd hierbij wel in gedachten dat één van de stelregels is dat het eten bij voorkeur een lokale afkomst heeft. Enkele aanpassingen zijn wellicht noodzakelijk.

Redzepi van Noma:

Eén van de grondleggers van is visionair René Redzepi van ’s wereld beste restaurant Noma. In het filmpje legt hij zijn filosofie uit.

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s