De gevaren van chia zaad

Er zit meer Omega-3 in dan in zalm, meer vezels dan in lijnzaad en het behelst een scala aan proteïne, anti-oxidanten en mineralen. Geen wonder dat chia vandaag de dag zo populair is. Toch hebben de piepkleine, ronde zaadjes ook een scherp randje.  

“Als het om voedingsstoffen gaat is chia een beetje als een smoothie gemaakt van zalm, spinazie en het menselijk groeihormoon”, zo tekent de BBC op uit de mond van Christopher McDougall. McDougall deed een langeafstandsloop in Mexico, voedde zich destijds met chia en schreef er een bestseller over (Born to Run). In het boek steekt hij een lofzang af voor de smakeloze zaadjes en adviseert het iedere atleet.

“Als je één ingrediënt mee mocht nemen naar een onbewoond eiland, dan kun je eigenlijk niet veel beter doen dan chia”, voegt hij toe. “Dat wil zeggen, als je geïnteresseerd bent in spieropbouw, cholesterolafbouw en een verminderde kans op hartziekten. Een paar maanden aan de chia en je zwemt waarschijnlijk naar huis!”

Gezondheid

Goed, McDougall is dus fan. En met hem velen. Niet heel vreemd als je weet hoe stimulerend chia voor de gezondheid is. De Huffington Post somde zelfs tien redenen op waarom je het vooral aan je boodschappenlijstje toe moet voegen.

Toch hebben de zaadjes, afkomstig van de Midden-Amerikaanse Salvia Hispanica, ook een andere kant die veel minder voor het voetlicht treedt. Info.nu stelt zelfs dat chia ‘veel gevaarlijker is dan men denkt’. Dit heeft te maken met de bloedverdunnende werking van chia. Volgens Healwithfood (non-profit) komt dit door de relatief hoge concentratie aan omega-3 vetten, die bloedverdunnend werken. Mensen die op korte termijn geopereerd worden of veel bloedverdunners of aspirine slikken, moeten dus extra oppassen. Een overdosis kan tot ernstige bloedingen leiden.

Slikken

Mensen met een lage bloeddruk dienen eveneens op te passen. De ‘superfood’ kan de druk verder verlagen tot een niveau dat risico’s kent. En ook zij die om wat voor reden ook problemen hebben slikken kunnen beter voorzichtig zijn met chia, met name wanneer ze de zaadjes droog eten. Dit wordt dan ook ten strengste afgeraden door webmd.

De zaadjes droog eten heeft nóg een nadeel. Chia kan tot 17 keer zijn eigen gewicht in vocht opnemen en onttrekt, indien droog gegeten, dus heel veel vocht aan het lichaam. Men kan hier misselijk van worden en buikpijn van krijgen. De droge zaadjes kunnen door de darmen op deze manier bovendien moeilijk afgevoerd worden waardoor ze aan de darmwand kunnen blijven plakken en de stoelgang hinderen.

Keel of darm

Beter is om de zaadjes een paar uur in water te wellen of er heel veel bij te drinken. Zo blijven ze niet in keel of darm hangen en blijft misselijkheid uit. Mensen die de zaadjes in bad doen maar zich vervolgens nog beroerd voelen na het eten van de superfood, zouden ook wel eens allergisch kunnen zijn.

Wetenschappers buigen zich al enige tijd over de zaadjes en uit sommige onderzoeken is gebleken dat de etenswaar wel degelijk allergenen bevat, een stofje dat een allergie in de hand werkt. Een allergische reactie betekent veelal klachten als een gezwollen tong, uitslag, misselijkheid, braken en diarree.

Nooit bewezen

Gezegd wordt dat chia, door al zijn goede eigenschappen, kan helpen in de strijd tegen kanker. Dit is echter nooit bewezen. De andere kant lijkt zelfs eerder waar; er zijn aanwijzingen dat de zaadjes een verhoogd risico op prostaatkanker met zich meebrengen.

Tot slot zou het dagelijks eten van chia leiden tot een verslaving, zo is gebleken uit een studie. Het zaad bevat immers veel stimulerende stoffen waarvan sommigen een licht verslavende werking hebben, aldus Foodtrient.

Juist en met mate

Het is niet dat chia nu onmiddellijk een plek in de prullenbak verdient. Het is echter verstandig om te beseffen dat het niet al goud is wat er blinkt. En dat de zaadjes een gebruiksaanwijzing hebben. Gebruik je het op de juiste manier en met mate, dan profiteer je enkel van de voordelen van de voedzame zaden. Klik hier als je wilt weten hóé voedzaam ook alweer precies.

De geschiedenis van Chia:

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s