5 x Eten voor meer energie

Een winterdipje? Of gewoon het hele jaar door niet vooruit te branden? Dit zijn de etenswaren die je energielevels een boost te geven.  

Een stewardess kan natuurlijk wel eens wat extra energie gebruiken, maar geldt dat eigenlijk niet voor iedereen? Voldoende slapen, bewegen en goed voor jezelf zorgen vormen de welbekende basis voor een vitaal gevoel en toch heb je soms net dat beetje extra nodig. Deze 5 soorten voedsel helpen je op weg.

1. Eieren

Eierdooiers zitten boordevol b-vitaminen, die het lichaam nodig heeft om voedsel om te zetten in energie, en is bovendien een van de weinige etenswaren die van nature vitamine D bevat. Een tekort aan vitamine D soort voor allerhande klachten waaronder vermoeidheid. Een eitje zit daarnaast propvol proteïne die langzaam verteerbaar zijn en daarom langdurig energie geven.

2. Bananen

Het is niet voor niets dat duursporters vaak een banaantje bij zich hebben: de fruitsoort bevat veel snelle suikers (fructose, sucrose en glucose) die snel energie geven. Met dergelijke suikers is het normaliter oppassen geblazen; ze geven weliswaar snel energie maar die is van korte duur. Mocht je toch voor iets willen kiezen dat je snel energie geeft, dan zijn bananen evenwel de beste keuze. Omdat er ook veel vezels inzitten die er dan weer langzamer door het lichaam opgenomen worden en ze boordevol vitaminen zitten, te weten: A, B, C en E. Bovendien zitten er enkele mineralen in waaronder een behoorlijke dosis mangaan. Mangaan is dan weer heel belangrijk voor de energiehuishouding en de vertering van koolhydraten in het lichaam, dus zo zorgt de gele rakker via een omweg dus toch voor meer fut.

3. Spinazie

Popeye had gelijk, zo meldt ook dagblad Trouw, spinazie werkt inderdaad als krachtvoer. De energievoorziening van de spieren wordt er efficiënter door en het uithoudingsvermogen neemt toe. Dit heeft echter alles te maken met het stofje nitraat en niet met ijzer zoals veel mensen denken.
Aan nitraat kleeft echter een dubieus imago. Het lichaam zet het om in nitriet wat kanker zou veroorzaken. “Maar het bewijs daarvoor is mager”, zegt onderzoeker en fysioloog Eddie Weitzberg. “De laatste jaren blijkt vooral dat nitraat voordelen biedt. Het verlaagt de bloeddruk en gaat klontering van het bloed tegen. De efficiëntere energieproductie komt daar nu bij. Ik zie nitraat juist als good guy.”

Elke dag nitraat eten raadt Weitzberg evenwel niet aan, maar in het geval van ernstig energietekort kan het dus zeker helpen. Bovendien bevat (rauwe) spinazie een indrukwekkende hoeveelheid vitaminen.

4. Complexe koolhydraten

Wat je in ieder geval moet proberen te voorkomen (zie bananen) is dat je een speelbal wordt van suiker. Met name als je je moe voelt zal je trek in zoetigheid toenemen -je lichaam weet dat suiker snel energie geeft-  maar het effect van een Snickers of roze koek is kort. Je voelt je even weer energiek maar je bloedsuikerspiegel stort al snel in elkaar als een opgewarmde ijsrots op de noordpool en je voelt je daarna mogelijk nog beroerder. Voor je lichaam het signaal om om nog meer suikers te vragen. Ze zeggen wel eens dat je ‘naar je lichaam moet luisteren’, maar doe dat in dit geval dus alsjeblieft niet! Het helpt alleen maar kort en is bovendien hartstikke slecht voor de slanke lijn.

Beter is om voor complexe koolhydraten te kiezen, zoals volkoren granen, noten en zaden. Dit zijn koolhydraten die langzaam door het lichaam opgenomen worden, waardoor ze het gelijkmatig van energie voorzien en de sterke schommelingen in de bloedsuikerspiegel uitblijven. Bovendien bevatten ze veel vezels, gaan ze niet in de vorm van vetrollen op je buik zitten en zouden ze zelfs sommige soorten kanker helpen voorkomen.

5. Cafeïne

Wat betreft cafeïne zijn er twee kampen, de voor- en de tegenstanders. De voorstanders richten zich vooral op het opwekkende effect van bijvoorbeeld een kop koffie, iets waar iemand die zich moe voelt zeker baat bij kan hebben. De tegenstanders waarschuwen echter voor het ‘lege’ effect van het opwekkende stofje. Cynthia Sass, afval– en voedingsdeskundige en blogger, raadt het bijvoorbeeld af. “Cafeïne geeft nep-energie, omdat het stimulerend is. En na de energie-piek voel je je gewoon weer moe, soms nog erger dan daarvoor.” Een beetje hetzelfde effect als snelle suikers dus, alleen is een kop koffie een stuk minder slecht voor de lijn (alleen in grote hoeveelheden kan het transformeren tot buikvet).

Of je nu wel voor koffie kiest of niet, waar je in ieder geval goed aan doet is voldoende water drinken. Vochttekort zou namens wel eens de aanleiding kunnen zijn voor je lusteloosheid! Dorst presenteert zichzelf overigens vaak als honger, dus heb je de hele dag knagende trek, probeer eens een groot glas water.

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s