Schoonmaakmiddelen kiezen doe je zo

Vroeger had je gewoon groene zeep en dat was het. Het maakte alles schoon en het scheelde een hoop keuzestress voor de schappen van de supermarkt. Dat is tegenwoordig wel anders; het aanbod is groot. Maar hoe kies je nu het beste schoonmaakartikel? Is duur per definitie beter?

Als het om schoonmaakartikelen gaat is er gewoon verschrikkelijk veel keuze. Gekeken naar alleen de allesreinigers bij de Albert Heijn, zit er tussen de goedkoopste en de duurste bijvoorbeeld euro’s verschil. En het zijn er 56! In werkelijk alle soorten, maten, schreeuwerige kleuren, geuren en krachtige beloftes.

Hoe kies je uit die gigantische bulk nu de beste? Allereerst is het goed om te weten dat bijna alle schoonmaakartikelen dezelfde ingrediënten bevatten. Wat ze van elkaar onderscheidt is tegen welke kwaliteit het ingrediënt ingekocht wordt. Hierbij speelt zuiverheid een rol, maar ook duurzaamheid bijvoorbeeld. Is het milieuvriendelijk, plantaardig en diervriendelijk? Trek dan je portemonnee maar.

Extraatjes

Wat dure schoonmaakmiddelen verder hoofdzakelijk te bieden hebben zijn extraatjes. Gebruiksgemak bijvoorbeeld. Of een aantrekkelijke verpakking en dito luchtje. Volgens Today.com maakt het daarbij ook niet uit of dat mooie etiket of dat lekkere luchtje de fabrikant meer kost; het is prettiger en dus betaal je gewoon meer.

Hoe belangrijk deze extraatjes gevonden worden, probeert Pam Helms duidelijk te maken. “Mrs. Meyer’s schoonmaakartikelen (uit Amerika, red.) ruiken fantastisch en dat helpt echt tijdens het schoonmaken”, aldus Helms, die onderzoekster is bij Mrs. Meyer’s. “Ik weet dat het aanstellerig klinkt, maar mensen zeggen ons echt ‘oh ik ben zo blij om mijn vloer te schrobben’ of ‘dit maakt afwassen zoveel leuker’.”

Uhm. Juist.

Waar het op neer komt

Regelmatig worden schoonmaakmiddelen getest. Het Amerikaanse Good Housekeeping Research Institute deed het onlangs nog en in Nederland doet de consumentenbond het eveneens regelmatig. Hieruit blijkt keer op keer dat wat betreft het daadwerkelijke schoonmaken, er weinig verschil zit in dure of goedkope middelen. Sterker nog, het komt geregeld voor dat de goedkope variant de vloer aanveegt (hehe) met de dure versie.

Verder komt het dus er vooral neer op wat de consument zelf prettig vindt. Is er een grote voorliefde voor super chemisch of juist voor dieren? Voor lekkere of minder lekkere luchtjes? Wordt er waarde gehecht aan esthetiek en gebruiksgemak? Kortom: gaat de consument voor de beleving en is hij bereid daarvoor te betalen of moet de kattenstront gewoon snel en efficiënt van de vloer?

Met dit in gedachten moet het voor die schappen van de supermarkt wel goed komen. Succes.

 

Goedkoop, goedkoper, goedkoopst? 

Wil je echt geld besparen op je schoonmaakartikelen, dan kun je ook gewoon je keuken plunderen. Lees hier over wat je allemaal kunt schoonmaken met eten.

5 reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s