Ode aan de banaan

Als er een talentenjacht voor voedsel zou bestaan zou de banaan er met de hoofd-, de publieks- én de poedelprijs vandoor gaan. De banaan is immers goedkoop, overal te krijgen, gezond en lekker. En veelzijdiger komen ze niet. Banaan for president? 

De zaken waren vroeger bij ons thuis overzichtelijk verdeeld: mijn zusje at de eieren, ik de bananen. En nog steeds ben ik hartstikke gek op banaan. In alle vormen. Sterker nog: als ik aan de knalgele rakkers denk, voel ik lijfelijk liefde. Inténse liefde zelfs. Mijn vent zou er nog jaloers van worden.

Een vriendin van mij heeft in een dronken bui eens toegegeven dat ze dacht dat het liedje Something like a phenomenon eigenlijk Something like a bananana was. En dat had het mijns inziens ook moeten zijn. Omdat alles mét banaantjes erin nu eenmaal zoveel beter is.

Mocht je het nog niet doorhebben: dit is een ode aan De Banaan. Een verhaal over al haar heerlijkheden, mogelijkheden en gezondheidsvoordelen. Plus: een bananentoegift.

Just don’t go bananas.

Funny-banana-3

Algemeen:

Je denkt dat het fruit is maar de bananenboom is een kruid en banaan zelf is volgens de tuinbouwkundige definitie groente. Toch wordt ze veelal tot de fruitsoorten gerekend.

In Nederland is men dol op bananen: het staat op de derde plaats van favoriete vruchten en jaarlijks worden er 720 miljoen stuks door Hollandse mondjes verslonden.

Bananen komen uit de tropen en subtropen. In Europa komt bijna driekwart van de bananen uit Latijns Amerika. Tussen de oogst en consumptie van de banaan ligt ongeveer 30 tot 40 dagen.

 

Wat zit erin?

De banaan is, net als de aardappel, onterecht in het verdomhoekje gezet. Ze zouden erg calorierijk zijn. Nou zijn ze dat ook wel, maar ze zijn ook super gezond! Plus, ze zijn ongeveer net zo lekker als snoep, en feit blijft dat je jezelf nog altijd beter kunt verwennen met calorierijk fruit, dan met nog calorierijkere winegums.

Bovendien voorzien ze het lichaam van onder meer stoelgangbevorderende vezels, tryptofaan, vitamine A, C, K, B6, kalium, seleen, magnesium, mangaan en fosfor.

 

Wat kun je ermee?

Wat kun je níét met de banaan, kun je beter vragen. Er mensen over laten uitglijden misschien? Want hoewel veelvuldig in allerhande cartoons als uitglijdmiddel gepromoot, ontbreekt hiervoor vooralsnog elk wetenschappelijk bewijs.

Maar verder kun je echt alle kanten op met de banaan. Ze zijn geschikt voor dranken en voor in eten, voor warme en voor koude gerechten. Ze gaan goed met zoet, maar ook met hartig. Ze kunnen gebakken, gefrituurd, gegrild, gebarbecued of rauw gegeten worden. Ze zijn geschikt voor bij het ontbijt, de lunch, het diner, als tussendoortje of als gezichtsmasker. Ze kunnen dus eigenlijk alleen niet … als je slaapt.

 

De gezondheidsvoordelen:

Gezondheidsvoordelen van banaan zijn er ruimschoots. Het zou onder meer helpen bij het voorkomen van nierkanker en diabetes type 2, goed zijn voor ogen en botten, helpen het hart aan de gang te houden en de bloeddruk te verlagen.

Bovendien helpen ze bij het afvallen, want ondanks dat er relatief veel calorieën inzitten, verzadigen ze langdurig en kunnen ze helpen trek in zoetigheid af te wenden. Bovendien zijn ze goed voor de stoelgang.

Tot slot: je wordt gelukkig van bananen! Of in ieder geval minder depressief. Dit komt omdat er vitamine B6 en tryptofaan in zit, basisbestanddelen voor serotonine. Dit hormoon beïnvloedt de stemming positief en zit bijvoorbeeld ook in veel antidepressiva verwerkt.

 

Praktische bananeninfo:

Bananen kunnen niet goed tegen kou. De koelkast is daarom geen goede plek om je bananen te bewaren. Buiten de koelkast blijven ze 2 tot 6 dagen goed.

Je kunt bananen sneller laten rijpen door ze in een papieren zak te doen, liefst samen met een appel of een tomaat. Zo zit er een maximale hoeveelheid ethyleengas in de zak, een stofje waardoor bananen aan het rijpen slaan. Bij gebrek aan appel of tomaat kan een peer ook.

Een banaan juist langzamer laten rijpen is ook mogelijk. Wees er dan in ieder geval voorzichtig mee; een banaan met beurse plekken rijpt sneller. Hetzelfde geldt voor een banaan aan een tros, maak ze dus altijd los van elkaar voor je ze in de fruitschaal legt. Leg ze in verband met het ethyleengas ook niet bij ander fruit.

Tot slot kun je het bovenste stuk, het plekje waar de banaan aan de tros heeft gezeten, luchtdicht afbinden met een stuk plastic. Uit de top van een banaan komt namelijk ook veel ethyleengas. Zie hier het verschil met onverpakte bananen.

Als je een banaantje openmaakt, doe je dat hoogstwaarschijnlijk verkeerd. Doe het liever zoals de aapjes:

 

 

Maar het kan natuurlijk ook zo:

 

Bananenweetjes:

1. Je kunt je schoenen poetsen met de schil van een banaan.

2. Bananen zijn radioactief. Dit heeft te maken met de hoeveelheid kalium die erin zit.

3. De bloem die onder aan de bananentros zit, is ook eetbaar. 

4. Bananen kunnen prima ingevroren worden.

5. Bananen gaan zwellingen tegen. Net als jeuk van muggenbulten en wratten.

 

De lekkerste bananenrecepten:

1. Banaan met chocolade en rum van de BBQ. 

2. Snickers banaan no bake cheesecake.

3. Macaroni ham, kaas, banaan.

4. Banana daiquiri.

5.  Surinaamse gebakken banaan met pindasaus.

 

De lekkerste bananenproducten:

1. Bols Banana

2. Ben & Jerry’s Chunky Monkey

3. Haribo snoepbanaantjes

4. Côte d’Or chocolade met bananenvulling

5. Mini-eclairs met banaan van de AH.

 

Je kunt ook overdrijven, zelfs met bananen:

 

Bananentoegift:

 

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s