7 x waarom de Lidl helemaal top is

Sorry voor de andere supermarkten. Supermarkten die eerst op Lidl’s succes meeliftten (zie punt 4), maar er zo langzamerhand echt last van beginnen te krijgen. Dat is absoluut niet bejubelenswaardig, niet wenselijk, maar het neemt niet weg dat de Lidl gewoon top is. Hier 7+ redenen waarom. 

Ik liep vorige week, toen ik nog kon ademen en niet 75 procent water/25 procent snot was, de helse tocht van het station naar huis. Die tocht duurt 45 hele seconden en ik passeer tijdens die wandeling wel één reclamebord. Die dag was dat de ‘jeuj, we hebben al 5 jaar de beste groente en fruit’ celebration van de Lidl.

En toen dacht ik: wat is dat eigenlijk mooi. Dat zo’n ‘crappy‘ supermarkt waar je alleen maar goedkope zooi kan krijgen, toch wel mooi de allerbeste is in het allerbelangrijkste. Onze vitametientjes!

En ik bedacht me dat ik de Lidl maar mis. In Utrecht zat ‘ie op loopafstand voor mij, maar hier in Heemstede zijn ze denk ik te chic voor de Duitse budgetsuper. Mijn vriend -in het bezit van een auto- krijg ik helaas ook maar moeilijk mee naar de Lidl in Haarlem. Ik zou zelf kunnen rijden maar ik weet niet of a) ik, b) anderen, c) de auto of d) alle antwoorden zijn juist, dat overleven. Ik ben gewoon geen held achter het stuur.

En ik zal ook nooit het van ongemak vertrokken gezicht van mijn vriend vergeten toen ik hem een keer wel succesvol de budgetsuper ingekletst had. Ik wist: dat was eens, maar nooit weer. Maar mijn vriend snapt denk ik het volgende niet. En wil het ook niet snappen want reken maar dat ik het ‘m uitgelegd heb. Meer dan eens.

Maar ja, zíjn gemis. Zie hier waarom.

7 x waarom de Lidl een super supermarkt is:

1. Dat groente en fruit-gebeuren. Ze hebben niet altijd heel veel keuze, bij de Appie hebben ze in ieder geval flink meer, maar de prijs/kwaliteit verhouding bij de Lidl is wat betreft groente en fruit het beste. Al vijf jaar. Op rij. Applaus.

2. Ze houden niet van opsmuk en doen zich niet beter voor dan ze zijn. De winkels hoeven niet ‘gedesigned’ te worden, wat wij dus ook niet hoeven te bekostigen en ook de kassa-dames zijn vaak 100 procent poeha-vrij. Ze boeten daarmee in aan aardigheid (vaak) en service-gerichtheid (altijd) maar het is zo heerlijk verfrissend.

3. Winkelen bij de Lidl is als een sport. Zoals ook winkelen op rommelmarkten en bij Primarken een sport is. Ik ga alleen naar de Primark in Engeland (een vliegdingetje, wij kennen hem van daar en koesteren hem dus ook daar) en vind het elke keer weer een kick om uit alle rotzooi en bagger die paar dingetjes te trekken die wél de moeite waard zijn. Je moet er een beetje voor werken maar dan heb je ook veel voor weinig. Dat is bij de Lidl niet anders. De filet americain en paté? Nee. De dunne chorizo, roomkaas, kaas en boterhamworst? Yes please! Een beetje trial and error dus, maar dat maakt het interessant.

4. De Lidl zorgt er eigenhandig voor dat andere supermarkten hun best moeten blijven doen. De Rijksuniversiteit Groningen publiceerde er de volgende column over: klik.

5. Ze hebben grote bakken non-food items waar veel afwisseling in zit en af en toe echt heel toffe dingen tussen zitten. Zo heb ik keukengerei, home-accessoires en een badkamerkastje van ze. Nergens in teleurgesteld.

6. Ze hebben goede koffie. En ze hebben prima wijn. En ze verkopen vakanties.

7. Ze verkopen er cosmetica die er werkelijk waar niet uitziet, maar spotgoedkoop is én goed. De anti-rimpelcrème werd zelfs als beste getest door de consumentenbond. Belgisch onderzoek had hetzelfde resultaat.

Wacht, er is meer!

Zeven redenen dus waarom de Lidl tof is, maar eigenlijk wordt het een dikke 7+. Sinds deze week heeft de Lidl namelijk iets nieuws! Een cursus groente- en fruitboeket maken. Dus.

De zogenaamde ‘social cursus’ bestaat uit zes video’s. Hierin vertelt winnares van het SBS6-programma ‘Hollands Beste Bloemstylist’, Sarah Dikker, hoe je een groente- en fruitboeket maakt.

Het doel ervan is mensen nog enthousiaster over groente en fruit maken. De cursus wordt verspreid via Facebook en YouTube. Bekijk hier één aflevering.

Het BBQ-boeket:

2 reacties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s