‘Interieur belangrijk voor Nederlander’

Nederlanders vinden het belangrijk om mooi te wonen: bijna driekwart (73 procent) gaf de afgelopen twaalf maanden althans geld uit aan het interieur. Jaarlijks wordt er gemiddeld zelfs 1533 euro voor uitgetrokken, maar als het goedkoper kan..? Graag!

Dat blijkt uit onderzoek van Panelwizard onder ruim 1000 Nederlanders. Hieruit bleek eveneens dat we vooral bereid zijn de portemonnee te trekken voor vertrekken waar we vaak zijn. Uitzondering hierop is de wc; daar zijn de meeste mensen ook best vaak, maar wordt het kleine kamertje wordt toch niet belangrijk genoeg gevonden om geld aan uit te geven. Slechts 4 procent gooit daar meer euro’s tegenaan dan voor wc-papier noodzakelijk is.

Ruim de helft (61 procent) investeert het meeste in de woonkamer. Jongeren trekken vooral geld uit voor het slaapvertrek (38 procent tegenover slechts 11 procent van de senioren).

Comfort

Voor interieur tasten Nederlanders door de bank genomen flink in de buidel; per jaar wordt maar liefst 1533 euro uitgegeven aan meubels en woonaccessoires. In tegenstelling tot kleding of andere uitgaven, geven Nederlanders bij de aanschaf van interieurartikelen niet veel om een merk (slechts 4 procent).

De prijs is daarentegen voor maar liefst zeven op de tien Nederlanders wel erg belangrijk. Bij de aanschaf van een zitmeubel speelt de prijs (47 procent), op comfort na (73 procent), zelfs de belangrijkste rol. Het wordt belangrijker gevonden dan kwaliteit (44 procent).

Woonboulevard

Bij het kiezen van de winkel waar we onze interieurproducten aanschaffen, zijn prijs, kwaliteit en aanbod belangrijke afwegingen. De locatie van de winkel speelt een minder belangrijke rol: Nederlanders zijn bereid hiervoor te reizen.

Maar waar gaat de reis dan heen? De traditionele verkoopkanalen als bouwmarkten, woonboulevards en warenhuizen blijven het populairst, maar in lijn met de huidige DIY- (do it yourself) trend shopt bijna een vijfde van de Nederlanders ook bij een tweedehandswinkel of de kringloop, ongeacht het inkomen.

Webwinkel

Ook kopen we steeds meer meubels en woonaccessoires via webwinkels (26 procent); deze snelgroeiende markt speelt slim in op de wensen van de consument. Retailers bieden steeds meer visuele content aan als 360-graden fotografie en ontwerpopties, laten gebruikers beoordelingen en reviews plaatsen en maken gebruik van prijsvergelijkingen tussen producten.

Tweedehands interieur steeds populairder

Voor het inrichten van deze ruimtes doen Nederlanders de meeste inspiratie op door zelf te experimenteren met interieur (43 procent). Andere populaire manieren om inspiratie op te doen zijn woonwinkels bezoeken (32 procent), woonprogramma’s op televisie kijken (30 procent) en interieurs van bekenden bekijken (29 procent).

Online wordt met name door vrouwen veel inspiratie gehaald uit social media zoals Pinterest en Instagram (22 procent), in tegenstelling tot mannen (10 procent).

Slim shopppen

Bij de daadwerkelijke aanschaf van het interieur probeert maar liefst 87 procent van de Nederlanders te besparen op interieur door slim te shoppen. Dit gebeurt met name door folders in de gaten te houden (49 procent) en koopjeshoeken van woonwinkels te bekijken (32 procent). Online wordt er bespaard door kortingscodes en coupons te gebruiken in webshops (16 procent).

Geld besparen door interieur tweedehands aan te schaffen wint aan populariteit. Bijna een kwart (23 procent) van de Nederlanders koopt items via platformen zoals Marktplaats en Ebay en daarnaast struint een op de zeven rommelmarkten, braderieën en yardsales af naar goedkope items voor in huis.

Tweedehands interieur is met name populair onder jongvolwassenen. Binnen deze groep neemt meer dan een derde (38 procent) gebruikte meubels over van bekenden en is ruim een vijfde (22 procent) aangesloten bij social media groepen als gratis af te halen.

Geslacht

Het onderzoek, dat werd uitgevoerd in opdracht van ActiePagina, is representatief voor Nederland op geslacht, leeftijd, opleiding, arbeidsparticipatie, gezinssituatie en provincie. Meer erover vind je hier‘.

One comment

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s