Nieuwe richtlijnen: zo eet je gezond

Gezond eten is heus zo makkelijk niet en dat heeft natuurlijk alles te maken met gebrekkige, onduidelijke en onbestendige informatie. De Nederlandse gezondheidsraad doet nu een poging het makkelijker te maken. Zij komen met nieuwe richtlijnen.

In de zogenaamde Richtlijnen Goede Voeding 2015 wordt allereerst aangeraden minder dierlijke producten te eten en daarvoor in plaats vaker plantaardige producten op het menu te zetten.

Een ander belangrijk advies is minder suikerhoudende dranken te nuttigen waaronder ook (verse) vruchtensappen vallen. Supplementen horen volgens de raad thuis in de kliko of in de keukenkastjes van enkel specifieke gevallen.

Peulvruchten en noten

Wel moet je aan de peulvruchten (wekelijks), ongezouten noten (liefst dagelijks), zuivel (enkele porties per dag), zachte en vloeibare boter/olie (in plaats van harde) en thee (drie koppen per dag). Koffie kan maar dan graag de gefilterde versie.

Andere, bekende adviezen blijven overeind zoals wees matig met alcohol (max. 1 glas per dag), eet vis, eet volkoren en wees zuinig met zout.

Minister

Dit is zo’n beetje de kern van het rapport dat de gezondheidsraad inmiddels heeft aangeboden aan minister van VWS en de staatssecretaris van EZ. De raad is tot het document gekomen door 29 achtergronddocumenten te vorsen over het verband tussen voedingsstoffen, -middelen en -patronen en het risico op veelvoorkomende chronische ziekten.

Het is de derde keer dat de gezondheidsraad met richtlijnen komt. Eerdere versies stammen uit 1986 en 2006.

Het volledige rapport vind je hier.

Eenvoudig

Meer input: zo eet je gezond op een héél eenvoudige manier.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s