Dit gaan we eten in 2016

Aan de vooravond van het gloednieuwe jaar wil jij misschien wel weten wat er in 2016 allemaal op het menu zal staan. Hint: het is groen, heeft de smaak van koffie en je kan er in de regel gewoon voor thuisblijven.

Vlees is zooooo 2015

Vlees wordt in 2016 nóg minder populair. Dat wil zeggen: als we Jaclyn London, diëtiste en werkzaam voor het magazine Good Housekeeping, moeten geloven. In een gesprek met de Wall Street Journal legt ze uit dat we nog minder dierlijke proteïne gaan eten en deze aanvullen met meer plantaardig voedsel.

We blijven gezond eten dus ook het komende jaar erg belangrijk vinden, alleen zullen gesprekken erover wel positiever gaan lopen dan we vooralsnog gewend zijn, zo stelt althans de food-goeroe. De nadruk wordt minder gelegd op wat er allemaal slecht voor ons is en waar we vooral minder van moeten eten, maar zal meer gaan over waar we ons vooral wél mee moeten volstoppen.

Peulvrucht, iemand?

Peulvruchten zijn een uitstekende bron van vezels en proteïne, zegt Jaclyn, en blijkbaar in z’n geheel -qua productie enzo- nogal groen. Bovendien kun je er eindeloos veel dingen mee doen die we in 2016 allemaal gaan ontdekken.

Alles wordt koffie

Volgens The Foodchannel, die in samenwerking met CultureWaves en The International Food Futurists eveneens de voedseltrends voor het komende jaar uitzocht, gaat koffie in 2016 voor ‘World Domination’. Waar we voorheen ons bakkie zelf juist graag van verschillende smaakjes voorzagen, gaan we het nu andersom doen; we geven alles een vleugje koffie mee. Denk Cheeseburgers of ander geroosterd vlees, pindakaas, snoep of zelfs bier met koffiesmaak. Het wordt een wakker jaar.

Normaal is al gek genoeg

De consument wenst het al even, maar het komende jaar gaat het er volgens The Foodchannel éíndelijk van komen: voedselproducten gaan normaal doen. Ergo: de ethiek in de voedselsector gaat omhoog, de hoeveelheid rotzooi in ons eten omlaag. We krijgen meer transparantie over wat we nu eigenlijk kopen. Ook komen er nieuwe keurmerken om dit aangename geheel te onderstrepen en te vereenvoudigen.

Luxe gemakzucht

Ook in het nieuwe jaar laten we zo nu en dan graag een maaltijdje bezorgen, maar deze zullen wel naar een hoger plan getild worden. Een soort van Thuisbezorgd.nl, maar dan luxe. Volgens CNBC blijft het daar niet bij: naast de kwaliteitsverbetering komt er ook een kwantiteitsverbetering: meer toko’s gaan thuisbezorgen. Ook de markt voor maaltijdboxen groeit in 2016 gestaag door.

Salade 2.0

Wat boerenkool was voor 2015, wordt zeewier voor 2016. Dé nieuwe superfood, want vol met antioxidanten, vezels en goede vetten. Volgens de 2016 Trend Forecast van de Specialty Food Association gaat het groenvoer uit de zee het komende jaar ‘exploderen’. Vanwege de smaak maar ook de duurzaamheid van het product speelt een rol.

Andere trends in vogelvlucht:

Bovenstaande richtlijnen lijken de belangrijkste trends, maar er kwamen er meer voorbij. Houd er rekening meer dat je in 2016 veelvuldig geconfronteerd wordt met:

*wijn uit een blikje

*varkensoren

*allerhande gedroogd voedsel

*de Afrikaanse keuken

*zoet en zout omgedraaid

*decadente desserts

*insecten

*heerlijkheden uit Sri Lanka

*bakken in een kopje

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s