‘Vlees nog altijd ongekend populair’

Wie denkt dat vlees uit de gratie is heeft het mis. Het is -althans als hoofdgerecht- nog altijd de onbetwiste favoriet van restaurantbezoekers. Ook de combinatie vis en vlees (2) of alleen een visje (3) blijven populair. De vegetarische hap levert tegelijkertijd juist aan terrein in. 

Als mensen anno 2016 uit eten gaan willen ze, naast een stukkie vlees of vis, het liefst eerlijke en verantwoorde keukens die streek- en seizoensproducten op het hoofdpodium hebben staan. Volgens horecavakbeurs Horecava, die er onderzoek naar deed, is de trend dan ook duurzaamheid, (smaak)beleving en aandacht voor sfeer. 

De cijfers kwamen naar voren uit een rondvraag die werd uitgevoerd onder horecaondernemers. In 2005 werd een vergelijkbare rondvraag uitgevoerd en toen werd eveneens gevraagd naar de horeca-gerelateerde verwachtingen voor tien jaar later.

Brood en soep

De gedane voorspellingen blijken alleen niet heel accuraat. Zo werd bijvoorbeeld verwacht dat brood bij de maaltijd een decennium later wel passé zou zijn (71 procent). Dat blijkt niet het geval; 70 procent vindt brood bij de maaltijd nog altijd belangrijk.

Ook verwachtten zij destijds dat gasten anno 2015 uitgekeken zouden zijn op het tomatensoepje vooraf en dat het geen rol meer zou spelen in de horeca (20 procent), maar de soep blijkt van alle tijden. Ruim een derde (37 procent) vindt de tomatensoep nog altijd relevant.

Een ijsje als dessert lijkt juist wel passé te raken. Dit toetje stond eindeloos bovenaan, maar heeft die toppositie nu moeten inleveren ten faveure van koffie, al dan niet met een likeurtje erbij.

Echt en eerlijk

Nu de consument meer is gaan nadenken over de nadelen van vet en zoet, is ‘echt’ eten belangrijker geworden. Dat blijkt ook uit de cijfers: volgens de horecaondernemers zijn vers, waar voor je geld, gezond, verantwoord, en streek- en seizoensgebonden producten de meest bepalende aspecten voor de klant.

De consument tafelt bovendien langer, zo merkt althans ongeveer de helft van de ondernemers. Uit eten gaan wordt vandaag de dag meer ervaren als een ‘beleving’ dan als enkel een gezellig avondje uit.

Of het dineren in een restaurant geslaagd is, blijkt bovendien mede af te hangen van het dienstdoende personeel. Ruim een derde (36 procent) van de horecaondernemers realiseert zich dat gastvrijheid en service de belangrijkste pijlers zijn in de bedrijfsvoering. Personeel moet daarom goed getraind worden.

Vakbeurs

De Horecava, de grootste nationale vakbeurs voor professionals in de foodservice industrie, beleeft in 2016 haar 60e editie, en vindt plaats van maandag 11 tot en met donderdag 14 januari in RAI Amsterdam. Meer info? Klik hier.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s