Harvard: Flavonoïden helpen op gewicht te blijven

Het eten van groente, fruit, kruiden en bepaalden dranken waar veel flavonoïden inzitten, kan helpen op gewicht te blijven. Dat ontdekten wetenschappers van de Harvard University en de University of East Anglia na langdurig onderzoek.

Als het om fruit gaat zou een portie van 80 gram zelfs al helpen. Zolang er maar veel flavonoïden inzitten. Dat zijn deeltjes die verantwoordelijk zijn voor de kleur van plantaardige producten, ze geven bijvoorbeeld bosbessen hun dieppaarse velletje mee.

Dat de deeltjes een sterke anti-oxidant zijn is iets waar ze al langer om bejubeld worden. Maar ze helpen dus ook de slanke lijn vast te houden, zo menen de Amerikaanse wetenschappers nu na grootscheeps onderzoek.

24 jaar lang

De studie behelsde nagenoeg 125.000 mensen. Alle deelnemers werden bovendien een aanzienlijke tijd gevolgd, liefst 24 jaar lang. Grofweg bestonden de deelnemers uit drie grote groepen: vrouwen van ongeveer 36 jaar, vrouwen van ongeveer 48 jaar en mannen van ongeveer 47 jaar.

De gegevens die uit de studie voortkwamen vertellen volgens de onderzoekers dat het eten van flavonoïden -zelfs als het om een kleine hoeveelheid per dag gaat- mensen helpt een slanke lijn te handhaven of zelfs (een beetje) af te vallen. Fruit zou hierbij overigens het meest effectief zijn.

Ouder worden

“Dit is de eerste grote studie die het verband onderzoekt tussen de consumptie van flavonoïden en het gewicht van volwassenen”, aldus professor Aedin Cassidy, van de University of East Anglia, over het onderzoek tegen The Telegraph. “De meeste volwassen mensen komen aan als ze ouder worden, maar zelfs de kleinste toename in gewicht heeft een substantiële impact op het risico op hoge bloeddruk, hartziekten, kanker en diabetes.”

Volgens Cassidy zijn strategieën, om mensen van middelbare leeftijd op gewicht te houden, dan ook noodzakelijk.

Dagelijks

“We ontdekten dat het meer eten van de meeste flavonoïden een direct verband kent met op gewicht blijven, of zelfs gering gewichtsverlies. Deze resultaten golden bovendien voor mannen zowel als vrouwen, in iedere leeftijdsgroep”, voegt de onderzoeker toe.

De wetenschapper adviseert nu dan ook dagelijks etenswaar te nuttigen waarvan bekend is dat ze de gezonde stofjes bevatten. Dit zijn onder meer bosbessen, kersen, appels, aardbeien, druiven, erwten, broccoli, selderij en radijsjes. Ook in rode wijn, noten en bepaalde soorten thee (groen en zwart) komen ze voor.

Het onderzoek is opgenomen in The BMJ (voorheen: British Medical Journal). Meer over de studie vind je hier.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s