Trek in een kiwi? Vergeet de schil niet!

De harige, ietwat ruwe schil staat nu niet direct bekend als het beste deel van een kiwi, maar het velletje zou dan ook niet altijd op waarde geschat worden. De schil belandt in de meeste gevallen namelijk zonder omhaal in de GFT-bak, maar zou het eerder verdienen om ook opgegeten te worden.

Dat zou blijken uit een rondgang langs verschillende internetfora die het tijdschrift Nina uitvoerde. Hier wordt de schil geroemd worden om zijn voedzame kwaliteiten, die het doodzonde zouden maken om dit deel van de vrucht weg te gooien.

De kiwi zelf is natuurlijk al als een spa-beurt voor de interne mens. Eén ons van de vrucht zou, met zijn veelheid aan vitamine C, B en E, zelfs gelijk staan aan 16 procent van je dagelijkse benodigde hoeveelheid voedingsstoffen.

Eet je ook de schil op echter dan zou je je lijf daarbovenop trakteren op een extra portie voedingsvezels. Vezels staan niet alleen garant voor een langduriger verzadigd gevoel, ze zijn ook zeer voordelig voor de darmwerking. Daarmee vormen ze een belangrijk onderdeel van een gezond eetpatroon.

Moeite

Wie al moeite heeft met het idee het harige vel te moeten verorberen kan volgens het Belgische tijdschrift zijn heil zoeken in een champignonborstel of vergelijkbaar. De kiwi hiermee behandelen zou de meeste haartjes elimineren. Vergeet hem ook niet te wassen.

Smakelijk! 🙂